Zzp-ers die een auto van 15 jaar of ouder rijden kunnen profiteren van de Youngtimer regeling 2023. Dankzij deze fiscaal gunstige regel geniet de ZZP-er van een lage bijtelling én btw-aftrek op alle autokosten. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de Youngtimer regeling 2023.
De auto van de zaak is voor veel mensen een belangrijke (secundaire) arbeidsvoorwaarde. In sommige beroepsgroepen is het hebben van een lease auto zelfs uitgegroeid tot een standaardvoorwaarde. De auto van de zaak is niet alleen weggelegd voor werknemers, ook als ondernemer (en als ZZP-er) is het mogelijk fiscaal gunstig ter rijden.
De Youngtimer regeling 2023 is een belastingmaatregel die betrekking heeft op een youngtimer. Maar wat is een youngtimer?
De term oldtimer is bij de meeste mensen wel bekend. Ze zijn in Nederland ook makkelijk te herkennen, want in plaats van de bekende gele nummerborden dragen deze een donkerblauwe kentekenplaat. Deze kentekenplaat wordt toegekend aan auto’s ouder dan 25 jaar. Een auto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1987 wordt in 2023 dus gezien als een oldtimer. Ook de Belastingdienst en verzekeraars zien een auto als oldtimer wanneer deze de rijpe leeftijd van 25 jaar heeft bereikt.
Het rijden in oldtimers brengt de liefhebber veel plezier, maar zakelijk is het misschien niet de meest geschikte keuze. Een iets nieuwere auto is wellicht een betere keuze. De youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Jonger dan de oldtimer, dus iets moderner en comfortabeler.
Net als bij elke auto van de zaak geldt bij youngtimers de 500 kilometer-grens. Wie privé minder dan 500km rijdt, hoeft hierover geen belasting te betalen. Omdat de meeste ZZP-ers de auto zowel privé als zakelijk rijden hebben zij wél te maken met bijtelling.
Standaard bedraagt de bijtelling voor (nieuwere) auto’s 22% van de nieuwprijs van de auto (inclusief btw en bpm). De bijtelling voor youngtimers bedraagt 35% over de dagwaarde. Een hoger tarief, maar omdat de dagwaarde meestal een stuk lager is dan de cataloguswaarde valt het te betalen bedrag mee. De Youngtimer regeling 2023 is fiscaal erg gunstig.
De Youngtimer regeling 2023 gaat uit van de dagwaarde van de auto. Een andere term hiervoor is de “waarde in het economisch verkeer” (wev). Het vaststellen hiervan is lastiger dan bepalen wat de catalogusprijs was. De Belastingdienst definieert de dagwaarde als de “prijs die u normaal zou krijgen zou krijgen als u de auto verkoopt”. Het is aan de ondernemer om aan te tonen wat de dagwaarde van de youngtimer is. De Belastingdienst kijkt naar bronnen zoals de koerslijsten van Bovag of de ANWB. Ook een aankoopfactuur of taxatierapport worden als bewijsmateriaal geaccepteerd.
In 2023 zijn er fiscaal een hoop dingen veranderd. De Youngtimer regeling biedt echter een rustpunt, want de regeling in 2023 is grotendeels hetzelfde als in 2022. Sterker nog: omdat de belastingtarieven in Box 1 iets verlaagd zijn, betaalt de ZZP-er in 2023 ietsje minder belasting over de auto van de zaak.
Alle auto’s die op 1 januari 2023 15 jaar of ouder waren vallen onder de Youngtimer regeling. Dit criterium geeft ZZP-ers een verrassend ruime keuze. De autoliefhebbers van TopGear hebben een lijst gemaakt waaruit duidelijk blijkt dat er voor iedereen een fijne auto bestaat. Van de BMW-7 serie, de Jaguar XF en de Audi Q5 tot de Volkswagen Sirocco, de Citroën C5 of de Mitsubishi Colt. In elke prijsklasse zijn auto’s te vinden die dankzij de Youngtimer regeling 2023 fiscaal gunstig uitpakken.
Op de site van de Belastingdienst is heel makkelijk te controleren of een auto onder de Youngtimer regeling 2023 valt (of misschien wel onder de vrijstelling voor oldtimers). Na een kort vragenlijstje -waarin onder andere leeftijd, brandstof en gebruik aan bod komen- ziet u meteen of uw auto onder de regeling valt.
22% van de cataloguswaarde of 35% van de dagwaarde. Dat dit een ander bedrag zal opleveren is bij de eerste aanblik al duidelijk. Maar hoeveel scheelt het nu echt?
Een rekenvoorbeeld maakt het duidelijk. We vergelijken de Audi A6 Avant met een Audi A8 uit 2007. Voor de berekening gaan we uit van het laagste tarief IB van € 36,93%.
Nieuwe Audi A6 | Audi A6 Youngtimer |
Cataloguswaarde: € 70.000 | Dagwaarde: € 6.000 |
Bijtelling: € 15.400 (22% van € 70.000) |
Bijtelling: € 2.100 (35% van € 6.000) |
Te betalen belasting: € 5.687,22 per jaar |
Te betalen belasting:
€ 775,53 per jaar |
Zoals uit de tabel naar voren komt betaalt de ondernemer die kiest voor de youngtimer jaarlijks € 4.911,69 minder netto bijtelling voor de auto van de zaak. Dat is een voordeel van bijna € 410 per maand!
Elke auto wordt, na verloop van tijd, vanzelf een youngtimer. Er zullen zeker ondernemers zijn die al jaren dezelfde auto rijden en dit jaar ineens onder de Youngtimer regeling vallen. De meeste ZZP-ers zullen echter bewust een auto aanschaffen. Een youngtimer kan in principe bij elke autodealer worden aangeschaft, maar het is ook mogelijk een youngtimer te importeren. Bij het importeren van een youngtimer geldt de datum van de eerste verkoop in het buitenland als de datum van eerste tenaamstelling.
Het is overigens voor de Youngtimer regeling 2023 niet noodzakelijk dat de auto eigendom is van het bedrijf. Ook een youngtimer lease auto profiteert van de fiscale voordelen.
Steeds meer leasemaatschappijen springen in op de toenemende vraag naar youngtimer lease mogelijkheden, waardoor het gemak van lease gecombineerd wordt met de belastingvoordelen van een wat ouder model.
Bij een auto van de zaak mogen alle (zakelijke) autokosten van de winst worden afgetrokken. Bij een youngtimer zijn de afschrijvingskosten een stuk lager dan bij een nieuwe auto. Sterker nog, de meeste youngtimers zijn redelijk waardevast.
De winst zal hierdoor hoger uitpakken, waardoor iets meer belasting betaalt moet worden. Daar staat tegenover dat de kosten voor onderhoud bij een oudere auto vaak wat hoger uitvallen.
Ook zal het brandstofverbruik bij oudere auto’s vaak hoger zijn dan bij een nieuwe auto. Iets dat vaak over het hoofd wordt gezien is dat auto’s met oudere motoren vaak niet geschikt zijn voor E10 benzine. Sinds 2019 is Euro95 E10 de standaardbenzine. Voor die tijd was Euro95 E5 de standaard.
E5 benzine is over het algemeen 5-10% duurder. Bij jongere auto’s (van ná 12 oktober 2018) is standaard een sticker bij de tankvulmond aangebracht waarop te zien is of de auto op E10 kan rijden. Omdat er 15 jaar geleden nog niet over E10 werd nagedacht, zal de handleiding van de youngtimer geen antwoord geven op de vraag welke brandstof nodig is. Gebruik de E10-check om te bepalen welke soort benzine de Youngtimer nodig heeft.
Zakelijk gelden voor de youngtimer dezelfde regels als voor elke andere auto van de zaak: de btw mag alleen worden teruggevraagd over de zakelijke kilometers. Er moet dus een btw-correctie worden gemaakt over de privé kilometers. Gebruik een sluitende kilometerregistratie om de btw naar rato terug te vragen. Geen kilometerregistratie? Dan stelt de belastingdienst de btw voor privégebruik op 2,7% van de catalogusprijs (bij lease). Bij marge-auto’s bedraagt dit percentage 1,5%.
Voor een goede beslissing loont het om alle kosten mee te wegen. De kans is groot dat de balans uitslaat in het voordeel van de youngtimer. We helpen u graag bepalen wat voor uw onderneming de beste keuze is.
Heb je vragen of wil je meer weten over de youngtimer regeling 2023, neem dan gerust contact met ons op.