Moet je als ZZP’er de auto van de zaak leasen of kopen? Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende opties? En hoe moet je de bijtelling berekenen?
De auto van de zaak staat hoog in het lijstje van gewaardeerde secundaire arbeidsvoorwaarden. Logisch, want de auto van de zaak geeft de bestuurder zekerheid: je hoeft je geen zorgen te maken over de kosten van onderhoud, reparaties en vaak ook de brandstof. Al die kosten zijn meegenomen in het maandelijkse leasebedrag, dus je krijgt geen pijnlijke verrassingen. Wél moet je rekening houden met de bijtelling.
Ook veel zzp’ers kiezen voor een auto van de zaak. Is het slimmer de ZZP auto te leasen of te kopen? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe zit het fiscaal? Is het eigenlijk wel mogelijk een ZZP auto te leasen? En kun je niet beter je eigen auto gebruiken?
Sommigen zweren bij het OV als voornaamste vervoermiddel. Maar de meesten van ons zijn voor de uitoefening van hun werk afhankelijk van de auto. Als zzp-er heb je verschillende mogelijkheden.
Je bent als ZZP’er niet verplicht om een auto van de zaak te gebruiken. Je mag ook een kilometervergoeding bij de “zaak” declareren. Als je relatief weinig kilometers maakt is dit misschien wel de eenvoudigste optie. Het enige wat je moet doen is zorgen voor een goede kilometerregistratie van je zakelijke ritten.
De gereden kilometers mag je gewoon bij de Zaak declareren. Tot 1 januari 2023 mocht je € 0,19 cent per kilometer (belastingvrij) declareren. Vanaf 1 januari 2023 is dit bedrag verhoogd naar € 0,21 per kilometer. Volgend jaar (1 januari 2024) zal de belastingvrije reiskostenvergoeding verhoogd worden naar € 0,22 per kilometer.
Declareer de gereden zakelijke kilometers door een declaratieformulier in te vullen. Hierop noteer je voor elke rit de datum, locatie van vertrek, de bestemming, het aantal kilometers en het doel van de rit. Administratief verwerk je dit als autokosten, wat de winst drukt. Privé heb je de reiskosten vergoed, zakelijk levert het nog een (klein) belastingvoordeel op.
Let op: De belastingvrije vergoeding is inclusief alle bijkomende kosten. Je mag dus geen aparte declaratie indienen voor bijvoorbeeld de parkeerkosten.
Overigens zijn deskundigen van mening dat de reiskostenvergoeding te laag is. Volgens de Vereniging voor Zakelijke Rijders (VZR) zou de belastingvrije kilometervergoeding tenminste € 0,31 per kilometer moeten zijn om (bij een middenklassenauto) uit de kosten te komen.
Het is toegestaan een hoger bedrag per kilometer te declareren dan het belastingvrije bedrag. In dat geval moet je de betaalde vergoeding splitsen in een belastingvrij deel (€ 0,21/km) en een belaste vergoeding. Over het belaste deel betaal je gewoon belasting. Als ZZP’er schiet je hier dus niet veel mee op. Kies voor een goedkopere en zuiniger auto; dit levert veel meer voordeel op.
Gebruik je de auto tenminste voor 10% zakelijk, maar rij je er ook privé kilometers mee (ook minimaal 10%)? Dan heb je de vrije keuze of je de auto in privé aanschaft of op de zaak zet. Het percentage bereken je op basis van het aantal gereden kilometers. Rij je eigenlijk amper zakelijk? Dan is sprake van een privé auto die zakelijk wordt gebruikt (tegen kilometervergoeding).
Wanneer je kiest de nieuwe of geleaste ZZP-auto aan te merken als zakelijke auto mag je de autokosten ook zakelijk verwerken. Hierdoor daalt de belastbare winst en betaal je minder belasting.
Vergeet ook niet dat de auto in minimaal 5 jaar wordt afgeschreven (tot de restwaarde). Daardoor valt ook in de komende jaren de inkomstenbelasting lager uit. Dat is gunstig voor wie zich kan verheugen op een stijgend bedrijfsresultaat.
Daarnaast mag je de btw over de aanschaf, het onderhoud en alle andere (zakelijke) autokosten terugvragen bij de btw-aangifte. Wel moet je aan het eind van het jaar een btw-correctie maken, want de btw over de kosten voor privé gebruik mag je niet aftrekken. Je doet dit aan de hand van een kilometeradministratie. Geen kilometeradministratie? Dan stel je het privéverbruik op 2,7%. Het is even een puzzel, maar onderaan de streep maakt het een fors verschil.
Zet je de auto op de zaak? Dan is de volgende vraag of je de auto koopt, of leaset. Wat de slimste keuze is hangt af van de verhouding tussen het aantal privé kilometers en het aantal zakelijke kilometers.
De privé kosten van de zakelijke leasekosten hangen af van de bijtelling en het voor jou geldende belastingtarief. Omdat deze kosten niet schommelen is de stelregel dat hoe méér je privé rijdt, hoe gunstiger het is om te leasen. Ook maakt het uit hoe je de auto financiert. Gebruik je eigen geld? Dan is het vaak voordeliger om de auto te kopen.
Maar heb je een lening nodig om de auto te kunnen financieren? Dan ben je vaak goedkoper uit met een leaseauto van de zaak. Volgens de ANWB komt dit omdat leasemaatschappijen auto’s met korting kunnen inkopen. De ANWB berekent dat de maandelijkse kosten voor een Opel Corsa bij koop € 374 per maand bedragen, terwijl (private) lease met € 344 per maand drie tientjes lager uitvalt.
Het loont om deze berekeningen zelf te maken, om de beste optie te kunnen bepalen. Hiervoor kun je de handige rekentool van de ANWB gebruiken.
Voer het merk, type en een aantal andere kenmerken van de auto in en je krijgt een helder overzicht van de maandelijkse kosten wanneer je de auto zou kopen. Dit bedrag, ook teruggerekend naar kosten per kilometer, kun je makkelijk vergelijken met de offerte van de leasemaatschappij.
Het kopen van de auto van de zaak is slim wanneer je relatief weinig kilometers rijdt. Veel autokosten, zoals brandstof, zijn variabel. Rijd je niet? Dan maak je deze kosten niet, terwijl je bij leasecontracten (gebaseerd op minstens 10.000 km per jaar) juist wél betaalt voor deze variabele kosten!
Hoewel het leasen van de ZZP-auto echt met een opmars bezig is, is dit niet voor iedereen de beste optie. Het kopen van de auto van de zaak heeft enkele voordelen, zowel zakelijk als in de privésfeer, die leasemaatschappijen liever niet al te prominent naar voren brengen.
Om te beginnen ben je door een auto te kopen niet afhankelijk van de leasemaatschappij. Je bent niet gebonden aan een specifieke contractduur. Leasemaatschappijen bieden hun klanten over het algemeen nieuwe auto’s aan. Maar niet iedere ZZP’er heeft een nieuwe auto nodig. Voor ZZP’ers in de zakelijke dienstverlening is een nieuwe auto belangrijk om representatief over te komen, maar de hovenier, de dakdekker en de loodgieter kunnen prima toe met een bestelbus van 10 jaar oud.
Door de auto van de zaak te kopen heb je de vrijheid om op elk gewenst moment afscheid van je bolide te nemen. Veranderen de omstandigheden? Dan verkoop je de auto en zoek je een alternatief. Die vrijheid heb je bij lease niet.
Ook niet onbelangrijk: een auto van de zaak staat op de balans. Mocht je ooit vermogen aan moeten trekken, dan kan een zakelijke auto die in eigendom is dienen als onderpand, waardoor de interestkosten lager kunnen zijn.
Een punt dat veel mensen over het hoofd zien is dat lease een vorm van krediet is. Dit wordt geregistreerd bij het BKR. Wanneer je de auto van de zaak koopt, heb je hiermee niet te maken.
Dat is vooral belangrijk voor wie een eigen woning wil aanschaffen, want hypotheekverstrekkers korten de maximale maandelijkse woonlasten met 65% van de maandelijkse leasetermijn. Dat betekent dat je de hypotheek die je kunt afsluiten fors lager is.
Ook voor je eigen autoverzekering kan het zinvol zijn de zakelijke auto te kopen, want alleen wie privé autorijdt bouwt schadevrije jaren op. Heb je 3 jaar lang geen eigen auto? Dan verlies je alle schadevrije jaren en dus ook je no-claimkorting op de autoverzekering!
Wie als ZZP’er veel kilometers maakt met de auto van de zaak is het leasen van de ZZP optie vaak een goed idee. Zeker wanneer je het belangrijk vindt dat de autokosten een beetje voorspelbaar zijn.
Naast de voorspelbaarheid van de kosten heeft het leasen van de auto van de zaak nog een aantal andere voordelen. Dankzij lease hoef je het aanschafbedrag niet zelf op te hoesten, de auto drukt niet op de balans en je weet precies waar je aan toe bent.
Ook administratief is een leaseauto een stuk makkelijker te verwerken. In plaats van elke maand de bonnetjes uit te zoeken hoef je alleen een vast boeking te maken, met elke maand hetzelfde bedrag.
Tenslotte geeft lease ook rust. De leasemaatschappij neemt al het “gedoe” rondom het bezitten van de auto voor zijn rekening.
Je hoeft niet na te denken over onderhoud en als er een keer iets kapot gaat, hoef je niet bang te zijn voor de rekening. Je krijgt meestal zelfs (gratis) vervangend vervoer. Dus ook al staat de auto stil, het bedrijf kan dóór!
Inmiddels kun je kiezen uit vier verschillende manieren om de zakelijke auto te leasen.
Operational lease is de klassieke vorm van lease. Met operational lease kies je voor een all-in pakket. Gedurende de looptijd van het contract blijft de auto eigendom van de leasemaatschappij. Dat betekent dat de auto niet op de balans terugkomt.
Als ZZP’er betaal je hiervoor een maandelijkse leasevergoeding, die je boekhoudkundig ten laste brengt van het resultaat.
De leasemaatschappij betaalt alle kosten die samenhangen met het gebruik: onderhoud, verzekering, wegenbelasting, reparaties, enzovoort. Sommige leasecontracten zijn inclusief brandstof, andere niet. Vraag dit na, voordat je de overeenkomst sluit.
Leasemaatschappijen zijn er al een tijdje geleden achter gekomen dat veel ondernemers behoefte hebben aan flexibiliteit. Om hierop in te springen is shortlease bedacht.
Shortlease lijkt het meest op operational lease, behalve dat de looptijd een stuk korter is. Bij sommige aanbieders kun je al shortlease contracten afsluiten voor 1 maand.
Aan deze flexibiliteit hangt wel een (stevig) prijskaartje. Shortlease is duurder dan operational lease, maar nog altijd goedkoper dan het huren van een auto.
Hoewel de naam anders doet vermoeden is financial lease eigenlijk helemaal geen lease. Het is slechts een financieringsconstructie. Feitelijk is dit (bijna) hetzelfde als wanneer je een lening aangaat om de auto te kopen. Bij deze vorm van lease komt de auto van de zaak direct op de balans, het wordt je eigendom. Je afschrijvingskosten nemen bij financial lease toe.
Het maandelijks termijnbedrag (annuïteit) bestaat uit rente en aflossing. Alleen de rentelasten van financial lease komen in de boekhouding ten laste van het resultaat.
Andere autokosten, zoals onderhoud, brandstof en dergelijke mag je wel gewoon opvoeren als zakelijke kosten.
Net als financial lease is occassion lease een financieringsconstructie. Bij deze vorm kies je echter voor een wat oudere auto. Bij deze vorm rijd je in veel gevallen een auto die, na afloop van het operational lease contract, door de vorige bestuurder zijn ingeleverd.
Heb je een gekozen voor een lease auto van de zaak? En rij je meer dan 500 privé kilometer per jaar? Dan krijg je te maken met de fiscale bijtelling. Dit is een bedrag dat wordt opgeteld bij je belastbaar inkomen voor de Inkomstenbelasting.
Wie privé minder rijdt dan 500 kilometer per jaar hoeft geen inkomstenbelasting te betalen. Je moet echter wél onomstotelijk kunnen bewijzen dat van privé gebruik geen sprake is.
De Belastingdienst eist een sluitende kilometerregistratie, waarbij voor elke rit aangetoond kan worden dat deze ook een zakelijk karakter had. Zelfs fiscalisten hebben hier soms moeite mee, blijkt uit het oordeel van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant. De fiscalist kon wel een agenda en kilometerregistratie overleggen, maar verzuimde inzicht te geven in de administratie. Daardoor kon ze niet aantonen dat het zakelijke kilometers betrof.
Het standaardtarief bedraagt 22% van de cataloguswaarde van de auto. Voor sommige auto’s is het tarief lager. In een eerder artikel legden we al uit dat een Youngtimer (een auto van 15-40 jaar oud) fiscaal vaak een stuk voordeliger is.
Ook voor elektrische auto’s, waterstofauto’s, zonnecelauto’s gelden andere bijtellingen. Zo is de bijtelling voor een elektrische auto met een datum 1e toelating in 2022 16% (tot € 35.000) of 22% (voor het meerdere).
De precieze bedragen zijn afhankelijk van het type auto en de datum van 1e toelating. De Belastingdienst biedt een helder overzicht van alle bijtellingspercentages
Stel dat je een zakelijk rijdt in een geleaste Volkswagen Polo met een cataloguswaarde van € 21.000, hoeveel bedraagt dan de bijtelling?
Eerst onderzoek je welk bijtellingspercentage van toepassing is. Aangezien het een nieuwe, niet elektrische, auto betreft, is het bijtellingspercentage 22%. De bruto bijtelling per jaar is dus 22% van € 21.000 = € 4.620 per jaar (oftewel € 385,- per maand).
De belastingdienst beschouwt dit als inkomen waarover je Inkomstenbelasting betaalt. Afhankelijk van de hoogte van je verzamelinkomen betaal je hierover 36,93% (als het totale inkomen maximaal € 73.031 bedraagt) of 49,50% (voor zover het inkomen hoger is dan € 73.031).
Is je inkomen (winst) in een jaar dus € 70.000? Dan valt dit inkomen dankzij de bijtelling € 4.620 hoger uit. Daarvan valt (€ 74.620 – € 73.031 = ) € 1.589 in Schijf 1 (36,93% en de rest (€ 3.031) in het hogere tarief van Schijf 2.
De auto van de zaak kost jou als ZZP’er dus:
36,93% x € 1.589 = € 586,82
49,50% x € 3.031 = € 1.500,34
Totaal: € 2087, 16 per jaar, oftewel € 173,93 per maand.
Wil je als ZZP’er een auto van de zaak? Het loont vooraf te berekenen wat de beste optie is. Loop je hierin vast of denk je na over een fiets van de zaak? Wij helpen je graag.