Een zakelijke rekening openen doe je in een paar minuten. Maar het kiezen van de juiste bankrekening voor jouw bedrijf kan wat meer tijd kosten. In dit artikel bespreken we een aantal factoren waarop je moet letten bij het kiezen van de juiste zakelijke bankrekening.
Het is niet verplicht een zakelijke rekening te hebben. Toch raden we het elke ondernemer van harte aan. Met een zakelijke bankrekening is het een stuk makkelijker om de zakelijke uitgaven en je privé-uitgaven uit elkaar te halen. Dat scheelt enorm veel tijd bij de administratie en bij de belastingaangifte. Ook komt een zakelijke bankrekening professioneler over. Maar ook naar de toekomst kan een zakelijke rekening voordelen bieden. Al is het maar omdat je bij een eventuele financieringsaanvraag al een bewezen trackrecord bij de bank hebt. Daardoor wordt het krijgen van een lening (iets) makkelijker.
Je zou kunnen denken dat je ook gewoon een tweede privérekening kunt openen voor je zakelijke transacties. Vooral ZZP-ers zien dit vaak wel zitten. Een privérekening is vaak goedkoper dan een zakelijke bankrekening, dus lijkt dit een mooie kans te zijn om kosten te besparen. Maar zo makkelijk is dat niet. Sterker nog, veel banken staan het gebruik van een tweede privérekening voor zakelijke doeleinden niet eens toe. Trouwens, bankrekeningen voor ondernemers bieden vaak extra mogelijkheden die je met een privé rekening niet hebt.
Bij ondernemen moet je vooruitkijken. Dat geldt ook bij het kiezen van de bankrekening. Kies niet voor de rekening die vandáág het beste past, maar denk ook aan wat je in de toekomst nodig denkt te hebben. Het veranderen van zakelijke bankrekening kan veel administratief gedoe met zich meebrengen. Daar zit je niet op te wachten. Investeer daarom voldoende tijd om een gedegen afweging te maken, zodat je de juiste zakelijke bankrekening kiest.
Het is lastig de kosten van de verschillende zakelijke bankrekeningen te vergelijken. Sommige rekeningen hebben een lage maandelijkse fee, maar vragen een bedrag per transactie, terwijl andere pakketten op het eerste gezicht veel duurder lijken, maar veel meer diensten bieden. Inventariseer dus eerst alle (verborgen) kosten. Denk ook aan de kosten voor pinnen, de kosten van internationale transacties en dergelijk. Schat in wat jij voor jouw bedrijf nodig hebt, en kies de beste.
Ken je dat? Wil je een grote aankoop pinnen, blijkt dat je betalingslimiet te laag is. Dat kan privé gebeuren, bijvoorbeeld als je een nieuwe keuken koopt, maar komt ook zakelijk voor. Als dit een paar keer per jaar gebeurt is dat niet zo’n probleem. Dan betaal je de factuur gewoon (handmatig) in drie losse transacties (of hoeveel er ook nodig zijn), maar als je vaker met grote bedragen werkt wordt het wel heel bewerkelijk.
Check daarom wat de transactielimieten zijn van de zakelijke rekening die je op het oog hebt. Controleer of er een verschil bestaat tussen binnenlandse en internationale transacties.
Sommige banken bieden ook een maximaal aantal transacties per jaar. Zo biedt KNAB slechts 500 gratis transacties per jaar (daarna € 0,10 per transactie) terwijl je bij de Rabobank tussen de 12-15 cent per transactie kwijt bent.
Een andere belangrijke factor is de vraag of je zakelijke bankrekening automatisch kan worden ingelezen. Een automatische bankkoppeling scheelt een hoop invoerwerk, is foutvrij en altijd actueel.
Welke bankrekening aan jouw administratie gekoppeld kan worden is afhankelijk van het boekhoudpakket dat je gebruikt. Zo kun je bij een boekhoudpakket als Yuki een automatische koppeling leggen met ABN Amro, Rabobank, ING of Knab-bankrekeningen, bieden zowel e-Boekhouden als Exact een koppeling met ABN-Amro, Bunq, ING, Knab, Rabobank, SNS bank, Triodos bank, ASN bank, Regiobank, Van Lanschot en Deutsche Bank.
Let op: niet alle pakketten van dezelfde bank zullen dezelfde mogelijkheden. Zo kun je bij de ABN Amro met de zakelijke bankrekening van € 9,90 per maand géén bankkoppeling leggen, terwijl het pakket van € 13,75 wél een boekhoudkoppeling biedt.
De “Tikkie” begon ooit als een manier om snel en makkelijk geld dat je voorgeschoten had aan vrienden terug te krijgen. Maar inmiddels zijn ze zo ingeburgerd, dat ze ook zakelijk steeds vaker gebruikt worden. Personeelsleden sturen soms een tikkie om kosten te declareren (hopelijk nog steeds met een deugdelijk declaratieformulier) en ook klanten vragen steeds vrager of ze niet via een Tikkie kunnen betalen. Vaak wordt er dan zelfs sneller betaald dan met de traditionele factuur! Steeds meer banken bieden via de zakelijke bankrekening de mogelijkheid om zakelijke betaalverzoeken te doen.
Met een zakelijke rekening heb je vaak toegang tot extra dienstverlening. Sommige banken bieden goedkopere verzekeringen voor ondernemers aan hun rekeninghouders. En wat dacht je van de mogelijkheid om (tijdelijk) rood te staan?
Wil je dat klanten ook kunnen pinnen? Dan kun je niet zonder een goede zakelijke bankrekening. Maar de ene rekening is de andere niet. Bij de ABN Amro betaal je € 3,70 per maand voor een betaalautomaat plus 6,1 cent per transactie, vraagt ING € 3,65 per maand voor het apparaat en tussen de 5-7 cent per transactie, terwijl je bij KNAB helemaal geen Pin-transacties krijgt (maar dit kan wel via een externe aanbieder zoals Zettle of PinMobile.
Maak een inschatting van het aantal pintransacties per maand en bepaal welke zakelijke bankrekeningen het beste bij jouw situatie passen.
Werk je veel met kasgeld? Bijvoorbeeld omdat je een horeca-onderneming of winkel hebt? Dan wil je het contante geld natuurlijk veilig op een bankrekening kunnen zetten. Controleer daarom of de bank een vestiging in de buurt heeft waar je snel (en veilig) kasgeld kunt afstorten.
Een andere belangrijke factor is rente. Zeker nu de marktrente weer wat hoger is, kan de keuze voor de ene of andere bank best schelen. Kijk niet alleen naar de rente die je op je positieve saldo krijgt, maar vergelijk zeker ook de rente die je over roodstand betaalt. En check ook wat de rente is op de zakelijke spaarrekening die veel banken naast de zakelijke betaalrekening aanbieden.
We eindigen dit artikel met het allerbelangrijkste: de veiligheid. Hanteert de bank voldoende veiligheidsmaatregelen? Hebben ze een goede reputatie op het gebied van cybersecurity? Is tweefactorauthenticatie (2FA) verplicht? Ja, het kan soms best vervelend zijn dat je met de authenticator op je telefoon aan de gang moet om op je rekening in te loggen, maar het is nóg vervelender als je heel makkelijk inlogt en dan ontdekt dat je rekening geplunderd is.