Hoe zit het met de bijtelling elektrische auto in 2024? blijft privé gebruik van de zakelijke elektrische auto interessant?
Ondernemen is vooruitzien. Daarom is het belangrijk nu alvast te weten hoe het zit met de bijtelling op het privégebruik van de elektrische auto van de zaak in 2024. Daarover lees je hier meer.
Zakelijke rijders met een elektrische auto zijn recent opgeschrikt door het nieuws dat het rijden van een elektrische auto vanaf 2025 een stuk duurder gaat worden. Vanaf 2026 zal namelijk ook voor elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting betaald moeten worden, terwijl de hogere BPM en het verdwijnen van subsidies de aanschaf duurder maken.
Het nieuws werd door de media gebracht alsof elektrisch rijden ineens een stuk duurder wordt dan het rijden in een “fossiele” auto. Het is vooral het bezit van de auto wat duurder wordt, maar omdat een laadbeurt een stuk goedkoper is dan benzine of diesel tanken blijft elektrisch rijden aantrekkelijk, zeker voor wie jaarlijks een groot aantal zakelijke kilometers rijdt.
Elektrisch rijden: stekker eruit, of aantrekkelijk?
Met de hogere aanschafprijs en de gestegen vaste kosten is het onvermijdelijk dat de tarieven waartegen nieuwe leasecontracten worden afgesloten zullen stijgen. Maar gelukkig is er ook goed nieuws. Wie de zakelijke auto ook privé gebruikt kan voorlopig blijven profiteren van de relatief lage bijtelling.
De bijtelling is een bedrag dat bij je belastbaar inkomen wordt opgeteld. Je betaalt hier dus inkomstenbelasting over. Hoeveel de bijtelling bedraagt is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto, de datum van eerste toelating, het bijtellingstarief en de maximale grens die voor jou van toepassing is.
Uitgangspunt is dat de bijtelling 22% van de cataloguswaarde (inclusief accessoires, btw en bpm) bedraagt.
Wie een auto met lage uitstoot rijdt, kan echter profiteren van een lager bijtellingspercentage. Grofweg geldt dit voor elektrische auto’s en voor waterstof-aangedreven auto’s. Het verlaagde tarief geldt voor de eerste 60 maanden nadat het kentekenbewijs voor het eerst is afgegeven en is gebonden aan de auto. Een auto die in 2020 voor het eerst op de openbare weg werd toegelaten, geniet dus tot uiterlijk 2025 van de lagere bijtelling.
De volgende tabel geeft het bijtellingspercentage van schone auto’s per jaar van eerste toelating:
Jaar van eerste toelating | Bijtelling voor schone auto’s | Bijtelling plafond |
2019 | 4% | – |
2020 | 8% | € 50.000 |
2021 | 12% | € 45.000 |
2022 | 16% | € 40.000 |
2023 | 16% | € 35.000 |
2024 | 16% | € 30.000 |
2025 | 17% | € 30.000 |
2026 | 22% | – |
Stel, u koopt in 2024 voor € 50.000 een elektrische auto op de zaak, die ook privé wordt gebruikt. Indien dit een nieuwe auto is, geldt de bijtelling van 16% over de eerste € 30.000 en 22% over het meerdere. De bijtelling bedraagt dan:
16% van € 30.000 = € 4.800
22% van (€ 50.000 – € 30.000 =) € 20.000 = € 4.400
Totale bijtelling = € 9.200
U betaalt, bij 40% belasting, in dit geval jaarlijks € 3.680 extra inkomstenbelasting, oftewel € 307 per maand.