Misschien is je accountant te duur geworden, of gaat hij bijna met pensioen. Misschien gaat je accountant andere diensten verlenen en past hij niet meer bij jouw onderneming. Of misschien gaat hij niet met zijn tijd mee, of jouw persoonlijke contactpersoon verlaat het bedrijf. Wat de reden ook is, het kan zomaar voorkomen dat je het overstappen van accountant overweegt. Maar hoe werkt dat precies?
Als je op zoek gaat naar een nieuwe accountant is het goed om eerst voor jezelf te bepalen waar je naar op zoek bent. Welk type accountant zoek je precies? Een overstap naar een nieuwe accountant is natuurlijk het einde van een periode en afscheid nemen is nooit leuk. Maar als je dan toch hebt besloten om afscheid te nemen, zorg dan voor een gedegen voorbereiding. Ging het puur om de kosten? Natuurlijk zijn de kosten een belangrijk aspect waar je rekening mee moet houden, maar staar je daar niet direct blind op. Als een accountant bijzonder goedkoop is kan dat bijvoorbeeld betekenen dat hij met oude software werkt, weinig service biedt of niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in zijn vak. Het is voor jou natuurlijk belangrijk om te weten dat jouw administratie is goede handen is. Aan de andere kant is ‘duur’ niet altijd per se ‘goed’.
Kijk eens naar de software waarmee hij werkt (en waarmee hij kan samenwerken met zijn klanten), of hij innovatief is en of hij zich modern profileert. Past dat bij jou wensen? Als je dan toch overstapt is het wel zo fijn als je met de tijd blijft meegaan.
Wellicht is het handig om een korte voorbereiding te overwegen. Dat kan enorm simpel zijn: vraag eens bij je vrienden, familie, kennissen en collega-ondernemers of zij goede ervaringen hebben met een boekhouder of accountant. Verder kun je natuurlijk een zoekmachine als Google gebruiken en een eerste indruk krijgen via de bedrijfswebsite van jouw potentiële nieuwe accountant. Meestal ontdek je daar wel hoe hij te werk gaat, met welke software en middelen. Je ziet in ieder geval hoe hij zich aan je presenteert.
In de eerste plaats draag je je administratie over van de ene accountant naar de andere. Het beste en meest logische moment om dat te doen is 1 januari. Waarom? De nieuwe accountant kan dan een frisse start maken in een nieuw boekjaar. Voor jou is het ook een voordeel, want de administratie wordt weer eens helemaal opgeschoond.
Je hebt daarvoor nog wel even de tijd – de meeste ondernemers doen per kwartaal aangifte omzetbelasting, dus de overstap zou dan ergens gedurende het eerste kwartaal kunnen plaatsvinden, zodat er nog voldoende tijd is om in april de administratie van het 1e kwartaal te verwerken.
Natuurlijk kun je ook gedurende het jaar overstappen, maar dat is wel een stuk lastiger (of in ieder geval duurder). De nieuwe accountant zal het liefste de administratie vanaf 1 januari zelf opnieuw verwerken, zodat hij precies weet wat er geboekt wordt. Je loopt dan dus tegen dubbele kosten aan voor het opnieuw verwerken van de administratie.
Als je netjes de facturen van de oude accountant hebt betaald, is hij verplicht om de volledige administratie met alle documenten (facturen/bonnetjes et cetera) direct terug te geven als jij daarom vraagt. In de meeste gevallen levert de oude accountant ook aanvullende specificaties bij de jaarrekening, zodat de nieuwe accountant in detail weet waaruit alle posities bestaan en jij geen enkele hinder ondervindt van de overgang.
De nieuwe accountant ontvangt de voorlopige eindcijfers van het boekjaar van de oude accountant en importeert die als beginbalans. Zodra de oude accountant de definitieve jaarrekening heeft opgeleverd, kan de beginbalans eventueel nog aangepast worden en dan is de overdracht compleet.
Spreek bij het overstappen met je nieuwe accountant goed af welke prijzen hij je rekent en welke werkzaamheden hij daarvoor zal uitvoeren. Vaak wordt er in het eerste jaar een onwaarschijnlijk laag bedrag aan je voorgeschoteld, om je binnen te lokken als nieuwe klant, waarna de kans groot is dat de prijzen in het tweede jaar ineens een flink stuk omhoog gaan.
Kortom: overstappen van accountant is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld, het enige wat je doet is je administratie aanleveren bij je nieuwe accountant en hij regelt de rest met de oude accountant.
Denk je erover om over te stappen naar WM webministratie? Je kunt altijd even contact opnemen (bellen, mailen, Whatsappen, iMessage). Wij vertellen je dan precies hoe we te werk gaan, wat we voor je kunnen doen en wat je daarvoor gaat betalen. Helder en overzichtelijk, persoonlijk en laagdrempelig.
Grote kans dat we je een beter aanbod kunnen doen! En als dat niet zo is, dan vertellen we je dat ook.