• +31 (0)6 50 626 898
  • T +31 (0)85 743 00 48
  • info@webministratie.nl
Logo Online boekhouder Webministratielogo_header_250x250pxLogo Online boekhouder WebministratieLogo Online boekhouder Webministratie
  • Home
  • Diensten
    • Online boekhouden
    • Jaarrekening opstellen
    • Fondsenadministratie
    • Belastingaangiftes
  • Nieuws
  • Over WM webministratie
    • Over WM webministratie
    • Vacatures
    • Privacybeleid
  • Contact

Als ondernemer moet u de btw die u aan klanten in rekening brengt na afloop van het kwartaal afdragen aan de Belastingdienst. Het maakt daarbij niet uit of uw klant de rekening heeft betaald. Maar, als na enige tijd onverhoopt blijkt dat de klant u niet of slechts gedeeltelijk betaalt, dan hebt u btw aan de Belastingdienst betaald terwijl u die helemaal niet ontvangen heeft. Deze niet-ontvangen btw kunt u terugvragen aan de Belastingdienst!

Wanneer kunt u btw terugvragen?

Zodra het zeker is dat uw klant de rekening niet (geheel) zal betalen, kunt u op deze oninbare vordering btw terugvragen. Hiervoor stuurt u binnen een maand na het tijdvak waarin duidelijk is geworden dat uw openstaande rekening niet betaald zal worden een verzoek om teruggave van de door u in rekening gebrachte btw naar de Belastingdienst. Bij dit verzoek stuurt u gegevens mee waaruit blijkt dat uw klant niet heeft betaald en ook niet zal betalen. De volgende gegevens horen daar in ieder geval bij:

  • naam en adres van uw klant;
  • datum en nummer van de betreffende factuur/facturen;
  • het niet-betaalde factuurbedrag;
  • het bedrag aan btw dat u terugvraagt.

U kunt het de Belastingdienst ook gemakkelijker maken: als deze gegevens op de factuur staan, kunt u  een kopie van de factuur meesturen.

Let op! U mag btw op oninbare vorderingen niet zelf verrekenen in uw btw-aangifte.

Wat doet u als de klant alsnog betaalt, nadat u de btw al heeft teruggevraagd?

Het is natuurlijk mogelijk dat uw klant het openstaande bedrag alsnog betaalt, nadat de Belastingdienst uw verzoek om teruggave al positief heeft beoordeeld. U zult dan het btw-bedrag uit de teruggaaf weer in uw aangifte moeten verwerken en aan de Belastingdienst betalen.

Creditfactuur

Wanneer een klant uw rekening slechts ten dele heeft betaald en u gaat ermee akkoord dat het restant niet meer aan u betaald hoeft te worden, dan kunt u een creditnota voor het verschil opmaken. Dat betekent natuurlijk wel dat u uw vordering op de klant (gedeeltelijk) laat lopen en u er geen aanspraak meer op maakt. De creditfactuur verwerkt u zoals gebruikelijk in uw reguliere aangifte omzetbelasting over het tijdvak waarin u de creditfactuur uitreikt. Door het uitreiken van een creditfactuur aan uw klant vermindert zijn recht op aftrek van voorbelasting (uw klant moet de eerdere aftrek corrigeren in zijn aangifte). Maar, daarop heeft u natuurlijk geen invloed.

Deel

Gerelateerde blogs

Donald Trung Quoc Don (Chữ Hán: 徵國單) - Wikimedia Commons - © CC BY-SA 4.0 International.(Want to use this image?)Original publication 📤: --Donald Trung 『徵國單』 (No Fake News 💬) (WikiProject Numismatics 💴) (Articles 📚) 07:37, 23 September 2020 (UTC), CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Voordat de Belastingaangifte op de bus kan, moet er een hoop werk verricht worden. De financieel administrateur helpt daarbij.

11 april 2025

Inkomstenbelasting 2025 versus 2024: Wat zijn de verschillen


Lees verder
online boekhouder voor boekhouding
22 november 2024

Veelgemaakte fouten in de Belastingaangifte (en hoe je ze kunt rechtzetten)


Lees verder
Lager bijtellingsvoordeel schone auto's bij inkomstenbelasting 2025

Bij de Belastingaangifte 2025 geldt een hogere bijtelling voor schone auto's

27 september 2024

Bijtelling elektrische auto 2024


Lees verder
Helaas zijn de kosten voor lunches en diners (representatiekosten) slechts deels fiscaal aftrekbaar. De btw op etentjes in horecagelegenheden krijg je zelfs helemaal niet terug!

Helaas zijn de kosten voor lunches en diners (representatiekosten) slechts deels fiscaal aftrekbaar. De btw op etentjes in horecagelegenheden krijg je zelfs helemaal niet terug!

5 juli 2024

Zijn relatiegeschenken aftrekbaar?


Lees verder

Recente blogs

  • Moet je belasting betalen over je AirBnB inkomsten?
  • Aftrekposten die je niet mag missen bij je belastingaangifte 2024
  • Inkomstenbelasting 2025 versus 2024: Wat zijn de verschillen
  • Grootboekrekening: wat is het en wat moet je er mee?
  • Veel voorkomende fouten in de boekhouding
  • Welke rol speelt de financieel administrateur bij belastingaangiften?
  • Cashflow beheren bij seizoensschommelingen: hoe doe je dat?
  • Wat is cashflow? Uitleg en tips voor MKB-ondernemers en ZZP’ers

Onze diensten

  • Belastingaangifte laten doen
  • Fondsenadministratie
  • Jaarrekening laten maken
  • Online boekhouden

Nieuwsgierig naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Contact opnemen

Contactgegevens

WM webministratie
Alan Westmaas

info@webministratie.nl

Vestigingsadres
Citroenvlinderstraat 23
1432 MA Aalsmeer
Nederland

Bezoekadres
Entrada 501 – etage 4
1114 AA Amsterdam-Duivendrecht

T 085 – 743 00 48
M 06 – 50 626 898

BTW: NL859285248B01
KvK: 72915943

Snel navigeren

  • Privacybeleid
  • Vacatures
  • Diensten
  • Over WM webministratie
  • Nieuws & Blogs
  • Contact

Recente blogs

  • Moet je over Airbnb huurinkomsten belasting betalen?
    Moet je belasting betalen over je AirBnB inkomsten?
    9 mei 2025
  • Gebruik zoveel mogelijk aftrekposten bij de belastingaangifte 2024 om zoveel mogelijk te besparen.
    Aftrekposten die je niet mag missen bij je belastingaangifte 2024
    25 april 2025
  • welke grootboekrekening moet ik gebruiken
    Grootboekrekening: wat is het en wat moet je er mee?
    28 maart 2025
  • Veel voorkomende fouten in de boekhouding
    14 maart 2025
© WM webministratie | Sitemap