De bijtelling op elektrische auto’s is lager dan van traditionele auto’s. Hoe hoog is de bijtelling op de elektrische auto in 2024 (en daarna)?
Autorijden is prijzig. Zeker nu de tijdelijke accijnsverlaging op benzine en diesel weer is ingetrokken is de benzineprijs hoger dan ooit. Geen wonder dat de elektrische auto sterk in de belangstelling staat.
In het kader van de energietransitie zet de Nederlandse overheid ook haar beste beentje voor om u over te halen een elektrische auto te kopen. Dit gebeurt vooral middels fiscale voordelen. Zo betaalt iemand die (vóór 1 januari 2025) een nieuwe elektrische auto koopt geen BPM én hoeft u tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting te betalen. In 2025 betaalt u een kwart van het normale tarief.
Wat voor zakelijke rijders belangrijk is, is de hoogte van de bijtelling. Deze bijtelling voor privé gebruik van de zakelijke elektrische auto is een bedrag dat wordt opgeteld bij uw belastbaar inkomen. De Belastingdienst ziet het privé gebruik van de auto van de zaak als inkomen en wil dus haar deel hebben. Hoe lager de bijtelling op de elektrische auto, hoe beter het is.
In een eerder artikel zijn we uitgebreid ingegaan op het tarief voor privé gebruik in 2023. Maar 2023 is al bijna voorbij. En omdat ondernemen (net als regeren) draait om vooruitzien, is het belangrijk nu alvast te weten wat de bijtelling de komende jaren gaat doen. Om te beginnen met de bijtelling op de elektrische auto in 2024. Wellicht kunt u geld besparen door die elektrische auto nét even wat eerder te bestellen.
2024 Klinkt misschien ver weg, maar het ligt slechts een half jaar in de toekomst. Om een goede beslissing te kunnen nemen bij het kopen van een nieuwe elektrische auto moet u minstens weten wat de bijtelling in 2024 gaat zijn.
Zoals al eerder beschreven is de bijtelling op de elektrische auto in 2023 16% van de cataloguswaarde. Dit is de officiële verkoopprijs volgens de dealer, inclusief alle accessoires, inclusief BTW en BPM.
Voor 2024 hebben we goed nieuws. De verlaagde bijtelling blijft 16%. Dat betekent dat u in ieder geval tot eind 2024 kunt profiteren van een relatief lage bijtelling, Maar let op: het verlaagde tarief geldt alléén voor de eerste € 35.000. Is de cataloguswaarde hoger dan dit bedrag? Dan betaalt u over het meerdere het gebruikelijke tarief van 22%.
Voorbeeld:
Koopt u in 2023 of 2024 een elektrische auto met een cataloguswaarde van € 45.000? Dan moet u de bijtelling berekenen door het lage én het gebruikelijke tarief (22%) te gebruiken:
Eerste € 35.000 x 16% = € 5.600
Over het meerdere: ( € 45.000 – € 35.000 = ) € 10.000 x 22% = € 2.200
Totale bijtelling: € 7.800
Over deze € 7.800 betaalt u belasting. Het tarief Inkomstenbelasting 2024 is nog niet bekend, dus voor dit rekenvoorbeeld gaan we ervan uit dat het tarief van 2023 ook in 2024 geldt. Ook veronderstellen we dat uw inkomen in Schijf 2 valt.
Het privé gebruik op de zakelijke elektrische auto kost u in 2024:
€ 7.800 x 49,50% = € 3.861 per jaar, oftewel € 321,75 per maand.
Let op: de bijtelling op de elektrische auto is niet voor altijd verlaagd. U profiteert hiervan de eerste 60 maanden na de datum van eerste toelating van de auto. Dus koopt u op 1 september 2024 een nieuwe elektrische auto? Dan is het tarief tot en met 1 september 2029 slechts 16%.
Overweegt u de aanschaf van een zakelijke elektrische auto? Wacht dan niet te lang, want de bijtelling op de elektrische auto zal na 2024 langzaam toenemen. In 2025 zal het tarief voor de elektrische auto al 17% bedragen.
Kijk trouwens niet alleen naar de aantrekkelijke lage bijtelling, maar maak ook gebruik van de andere faciliteiten die ondernemingen ter beschikking staan, zoals de Milieu-Investeringsaftrek en de VAMIL (Willekeurige afschrijving Milieu-Investeringen).